Fluid Film Liquid AR

Fluid Film Liquid AR er et lanolinbasert fett som hovedsaklig brukes i industrien og i ballasttanker. Tykkelsen er mellom NAS og Gel BN og den er lett å pensle.

Les mer

Fluid Film Spray

Fluid Film Spray er et utrolig anvendelig universalolje med fantastiske egenskaper. Overlegen til understellsbehandling av biler. Ideell på landbruks-, skogs- og anleggsmaskiner.

Les mer

Fluid Film NAS

Fluid Film NAS er hovedproduktet vårt. En svært anvendelig lanolinbasert universalolje, som egner seg svært godt som rustløser og smøremiddel.

Les mer

Fluid Film WRO-EP

Wirefett med høy viskositet for ytre beskyttelse. WRO-EP (extreme pressure) gir korrosjonsbeskyttelse og smøring for rigg, dralinjer og brokabler.

Les mer

Fluid Film Gel BN

Fluid Film Gel BN er tykkere og mer slitesterkt fett. Gel BN er lanolinbasert og miljøvennlig, og tykkelsen er som smørefett, men er lett å pensle.

Les mer

Ofte stilte spørsmål om Fluid Film

Vi anbefaler å behandle understellet med ca. halvannet års intervall. Hvor ofte, avhenger av flere faktorer. Bilen bør behandles oftere hvis det er mye rust eller om den brukes mye.

Vi anbefaler å behandle understellet med ca. halvannet års intervall. Hvor ofte, avhenger av flere faktorer. Bilen bør behandles oftere hvis det er mye rust eller om den brukes mye. Store hjul, eller at bilen er utsatt for større vannslitasje, kan også påvirke behandlingsintervallet. Noen biler er godt dekket med plastdeksler under, og da reduseres slitasjeutsatte områder.

Det er lett å følge med på slitasjen og etterbehandle der det slites. Pensles Fluid Film AR-fett på slitasjesteder, er det mer slitesterkt enn Fluid Film NAS-olje. Bytter man hjul selv og flikker på slitasjesteder to ganger i året, kan det gå lengre tid mellom hver fulle behandling.

Ved behandling hos et antirustverksted anbefaler vi å behandle understellet ca. annethvert år hvis det sprøytes Liquid AR – fett på utvendige flater. Brukes bilen lite, kan man behandle hvert tredje år.

Den aller største fordelen med Fluid Film er at den har helt suverende egenskaper for å stoppe og forebygge rust. Dessuten krever den lite forarbeid som gir kort behandlingstid. Det gjør behandlingen billigere og det er praktisk for kunden. Man behøver ikke lenger å bekymre seg for rust som er den valigste grunnen til at biler kasseres.

  • Stopper påbegynt rust.
  • Effektiv forebygging av rust
  • Løsemiddelfri og miljøvennlig
  • Størkner ikke, men penetrerer og kryper
  • Sprekker ikke og flasser ikke
  • Spesielt utviklet for å stoppe rust i saltvann
  • Fungerer utmerket i problemområder som falser og våte rustne hulrom
  • Behøver ikke sanblåsing før behandling

Nei, siden lanolinoljen er krypende og tiksotropisk, altså tynn ved omrøring og seig etter påføring, er dryppingen redusert til et minimum. Rett etter behandling kan det være lurt å unngå parkering på brostein– for sikkerhets skyld.

Vask i bilvaskemaskin går normalt fint, men noen vaskemaskiner har hard spyling og jevnlig vask i disse kan gi slitasje på behandlingen.

NB! Hold avstand med høytrykkspyler i hjulhus eller bruk hageslange.

Fordi Fluid Film lanolinolje trenger inn i rustporene, er det ikke nødvendig å fjerne rust før behandling. Videre rustutvikling stoppes.

Andre antirustverksteder kan fokusere på sandblåsing. Det er nemlig slik at behandling med andre antirustmidler fungerer dårlig oppå rust. Problemet er at man ikke får sandblåse der det trengs mest: i hulrom og falser og på andre vanskelig tilgjengelige steder. Det er mange ulemper med å sandblåse, og det er grunnen til at dette praktisk talt ikke gjøres i Sverige. Man får sand i hulrom som er vanskelig å fjerne, samt i bremser og dynamo. Det kommer også ofte sand ut av varmeapparatet etter en slik jobb. Sandblåsing medfører fort en ekstrakostnad på ca kr. 15.000,-

Nei. Selv om Fluid Film fortrenger vann, er det en fordel at understellet er tørt. Ved regnvær tørker vi derfor understellet før behandling. Siden oljen verken tørker eller herder, kan bilen kjøres i regnvær rett etter behandlingen.

Vi anbefaler avfettingsmiddelet Ren Bil som fjerner Fluid Film, men ikke bonevoks. Gammel inngrodd skitt behøver kanskje sterkere avfetting som CleanAll eller Prick Bort. På klær anbefaler vi Ren Bil, som har vist seg å være en effektiv flekkfjerner.

Nei, tvert imot!
En av fordelen ved å bruke Fluid Film er at oljen beskytter elektriske kontakter mot fukt og korrosjon. Bevegelige deler beskyttes mot korrosjon og får god smøring.

Det er noe lukt i forbindelse med behandling av Fluid Film, slik det alltid gjør ved antirustbehandling, men det lukter ikke løsemidler. Lukten forsvinner etter noen uker. Noen kjenner igjen sauelukt og noen liker den. Lanolinprodukter kan utvikles slik at de ikke lukter, men den prosessen vil gå utover de gode egenskapene som nettopp gjør Fluid Film så overlegen som ruststopper.

I en spørreundersøkelse vi gjennomførte i 2015 med 94 svar hadde vi følgende spørsmål:

Har du opplevd at lukten i bilen har vært plagsom etter antirustbehandling med Fluid Film?

  • 27%. Ikke luktet i det hele tatt.
  • 70% Det luktet litt, men denne lukten forsvant etter noen uker.
  • 3% Ja, lukten var et stort problem. (Disse tre ble siden oppringt og fortalte at luktproblemet nå var borte)
  • 0% Vet ikke

 

For bobil anbefaler vi å behandle i god tid før sesongen slik at lukten forsvinner før du skal på tur. Vi anbefaler minst 2 måneder for å være på den sikre siden, for eksempel før den settes bort for vinteren.

Det er spesielt dørpakninger som er utsatt og ikke tåler olje, dette gjelder alle typer antirustolje, da disse ikke er oljebestandige. Gummi på understellet trenger man ikke være redd. Det kan skje at gummi i hjuloppheng kan bli noe seigere, uten at det gjør noe. Husk at drivakselmansjetter som regel ryker fordi de får tørrsprekker, og bærearmsforinger røker fordi de løsner fra stålhylse pga salt og korrosjon. Gummi i hjuloppheng blir ofte stivere med årene inkl. tørrsprekker og Fluid Film kan motvirke dette. Vi har også en rekke tilbakemeldinger på at knirk i hjuloppheng forsvinner.

Mus? Ja, vi får faktisk spørsmål om det… Det er et rykte som går, men nei, det er ikke tilfelle. Vi har dessverre en konkurrent-kjede som aktivt går ut med denne påstanden.

Fluid Film egner seg meget godt til antirustbehandling av bobil. Fluid Film vil faktisk tørke ut fuktigheten i finéren hvis den ligger på i helt tynt lag. Det er viktig at finéren ikke blir sauset inn med olje, men at en tørker bort overskuddet.

I de fleste tilfeller er det fordi Fluid Film NAS er for tykk. Vi er nå mer oppmerksom på problemet, og passer på at 5-literne med NAS ikke blir for tykk. 

Tips: Varm kannen i en bøtte med varmt vann. Fluid Film er tiksotropisk, dermed blir den vesentlig tynnere ved omrøring. Bruk gjerne malingsomrører på en drill.

Hvis dette ikke hjelper, kan den tynnes ut med Fluid Film Liquid A, slik at tykkelsen blir omtrent som husmaling.

En kunde varmet en liter NAS i plastbeger i microen i fem minutter. I tillegg ble begeret/pistolen varmet i varmt vann. Det løste hele problemet. Du kan forsåvidt stikke fingeren nedi NAS´en, er temperaturen ca. 50 grader, og passelig varm.

Ja, absolutt. Gammel og hard tradisjonell behandling blir mykgjort, og vi får mange positive tilbakemeldinger. Samtidig gjør du nytte av Fluid Film sine gode egenskaper i hulrom der det er rust, fuktighet og falser. Bonusfordeler er også konservering av elektriske kontakter,
rustløservirkning på bolter, smøring av bevegelige deler etc. Fluid Film kan også erstatte andre oljer som Pro-Long.

Siden lanolinoljen ikke tørker, vil den være mer utsatt for mekanisk slitasje enn tradisjonelle midler for understellsbehandling. Den må derfor påføres oftere. Vi anbefaler to års intervall. Fordelen er at du får kontroll, rengjøring og behandling oftere, uten at det koster mer.

Fjerning av salt er ingen forutsetning for en effektiv behandling. På denne kjensgjerningen hviler hele Fluid Films suksess. Når skip kom til havn under krigen med saltvannsvåte, rustne ballasttanker, så var det avgjørende å stoppe rustprosessen på en effektiv og tidsbesparende måte.

Fluid Film ble utviklet, og på grunn av lavere overflatespenning på oljen enn på sjøvannet, fortrengte Fluid Film fuktigheten på veggene i tankene, inaktiverte saltet og ga en effektiv beskyttelse med en tidsbesparende prosess. 

Nei tvert imot. Fluid Film er ikke konduktiv, fortrenger fukt og forhindrer rust. Meget egnet til behandling av elektrisk og elektronisk utstyr. Fluid Film Spray er derfor populær som elektrospray.

Det finnes ingen godkjenningsordning for antirustmidler til bruk på nyere biler. Det er ikke slik at noen produkter er godkjent og noen ikke for de forskjellige bilmerkene. 

Noen importører sier at man mister garantien uavhengig av hvilket produkt man har påført. Andre sier at man mister garantien om man borer i karosseriet.

Alle har en rekke unntak for garantien, slik at i praksis er det i svært få tilfeller man kan gjøre nytte av garantien fra bilprodusenten. En vanlig regel er at rusten må starte innenfra, og ikke utsiden, men sprut fra salt, vann og sand på norske veier gjør dermed at rustgarantien bortfaller. De fleste bilimportører er positive til antirustbehandling og sier at antirustverkstedet er ansvarlig dersom påført middel fører til skade.

Noen har latt være å behandle bilen for å beholde rustgarantien. De erfarte etter noen år at bilen rustet mye , men fikk ikke noen nytte av rustgarantien pga alle unntakene. Så valget blir om man vil ha en rusten bil med ubrukelig garanti eller en rustfri bil.

Nei, siden Fluid Film aldri størkner vil ikke noe feste seg.

Ja. Da fjernes Fluid Film med avfetting, som for eksempel CleanAll, og steamer eller høytrykkspyler.

Siden Fluid Film har en tykk konsistens, gir disse en dårlig dusj. Vi har hatt kunder som hadde oljedusjsprøyte eller sugekoppistol fra før og ville prøve dette først. De kommer tilbake og kjøper trykkbegerpistol og blir veldig fornøyd. Sondene kommer man til med over alt, også i hulrom, og du får en fin sprøytetåke.

En vanlig 1,5 kW / 2 hk kompressor med 24 liter tank går fint. Sprøyter du kontinuerlig må du ta pauser slik at kompressoren får bygge opp trykk igjen. Jo mindre kompressor jo mer pauser må du ta.

Bilfabrikantene bruker i større og større grad EPDM-plast. Dette gjelder plastdeksler og plastinnerskjermer som da er merket med EPDM. Disse er ikke oljebestandige og bør ikke bli utsatt for langvarig påvirkning av Fluid Film. Antirustverkstedene gjør en rekke tiltak for å hindre at platene tar skade og deformeres. 

Kjølevannsslanger og spylervæskeslanger i EPDM kan raskt ta skade, så disse bør en unngå i behandlingen. 

Det er behandlet et seksifret antall biler i Norge med Fluid Film, og vi har ikke erfart at Fluid Film har ført til problemer med fugemasse. Det kan hende at enkelte typer endrer konsistens uten at det gjør skade. Husk at Fluid Film er suveren til å trenge inn i sprekker og falser for å hindre og stoppe rust i akkurat disse problemområdene.

Fra sommeren 2019 har vi produsert spray uten kuleventil som ikke har dette problemet.

Har du en tidligere produsert spray, og opplever at det ikke kommer noe ut av sprayboksen, bare drivgass, må du riste den godt og spraye litt mens du holder den opp ned. Dette fordi Fluid Film er tiksotropisk og nokså tykk, og  kuleventilen kan henge seg opp. Oppbevar gjerne sprayen innendørs i vinterhalvåret.

Ny spray har to tekstkolonner på baksiden, og den kan ikke brukes opp-ned.

Fluid Film har høyt flammepunkt, og er vanskelig å få fyr på. NAS og Gel BN har flammepunkt på 2070 og Lq AR har flammepunkt på 1570 . Både erfaring og praktiske forsøk viser at Fluid Film er spesielt lite brannfarlig.

Tradisjonell antirustbehandling som for eksempel Tectyl brenner godt, og brannen kan utvikle seg raskt. Fluid Film oppå tradisjonell behandling mykgjør denne, og kan gjøre den mer brannfarlig. I praksis betyr det at antirustverkstedene er observante på å ikke sprøyte over eksosanlegg, inkludert katalysator og partikkelfilter.