Fluid Film er et unikt lanolinbasert antirustmiddel som beskytter mot korrosjon og brukes som smøremiddel. Samtidig er den en effektiv rustløser.
Fornøyelig jobb
Trykkbegerpistolen gir en fin tåke som er lett å dosere, slik at det akkurat ikke begynner å renne eller dryppe. Vi får gang på gang tilbakemeldinger om at det ikke kommer en dråpe på gulvet. Lukten er naturlig, den føles som håndkrem på hendene, men den skal ikke brukes som det. Bruk hansker. Du kan ligge på bakken og sprøyte over deg uten verneutstyr. Blir du litt småklissete i håret, er det bare å ta en dusj etterpå. Får du Fluid Film der det ikke hører hjemme, er det bare å tørke av med papir.
tyngre kjøretøy. Husk lastavhengig ventil, krok, hengsler og låsesylindre. Fluid Film fryser ikke og brukes på lastebiler til låser, kontakter, bommer, alle bevegelige deler og problemområder. Wirer på kraner behandles med Liquid A da oljen ikke trekker til seg skitt, men fortrenger vann og suges inn til kjernen. Den våte overflaten er tørr dagen etter.
Forarbeid
Fluid Film skader normalt ikke lakk, gummi eller plast. Tvert imot kan du bruke den til å polere blant annet lakk, plast og krom. Gummi som ikke er oljebestandig bør du holde deg unna. På en bil gjelder dette de myke dørpakningene og eventuelt terskellister. Noen nyere biler har kjølevannsslanger og spylevæskeslanger som ikke er oljebestandig, så unngå disse også. Disse er gjerne merket med EPDM. Dette gjelder også plastdeksler og plastinnerskjermer. På elbil skal man ikke sprøyte på de oransje kablene, men litt NAS er meget bra på ladekontakten. Tørk bort overskytende olje i kontakten med for eksempel en kutips.
Pass opp
Løs antirustbehandling, rust og skitt kan fjernes med skrape, slagghakke, stålbørste og trykkluft. Det er ikke nødvendig å fjerne all rust og "tynn" skitt siden Fluid Film penetrerer svært bra. Sandblåsing er bare en ulempe, da behandlingen vaskes lettere av harde glatte flater. Fluid Film trekker gjennom gammel hard tradisjonell antirustbehandling og mykgjør denne, faktisk slik at du kan skrape den av om du ønsker.
Tips
Vi anbefaler å behandle understellet ca. annethvert år hvis det sprøytes Liquid AR-fett på utvendige flater. Brukes bilen lite, kan man behandle hvert tredje år. Hvis det er mye rust eller bilen brukes mye, anbefales årlig intervall. Har bilen store hjul, typisk terrengbil eller tyngre kjøretøy, blir det større vannslitasje. Ved slik slitasje bør bilen behandles oftere.
Hulrom
Ved hulromssprøyting anbefales å varme opp oljen ved å sette sprøyten i varmt vann ved temperaturer under 10 grader. I tillegg kan man piske den opp med en malingsomrører på drillen. I og med at Fluid Film er tiksotropisk blir den da tynnere. Bruk 8 bar på hulromssonden. Sonden gir da en fin dusj til alle kanter så sant oljen ikke er for tykk. Vinkelsonden kan også brukes til hulrom.
Der man ikke kommer til med vinkelsonden, er det også et alternativ å bruke sprayboks med hulromssonde. Stikk sonden helt inn og spray mens du trekker ut. Lag et merke på sonden noen cm fra dysen med tusj eller teip, slik at du kan stoppe før dysen kommer ut.
I dører kan det være en fordel med 180° dyse istedenfor 360° sprøytebilde. Man kan da tette en av de tre dysene på en sprayboks hulromssonde. Bruk fortrinnsvis hull som allerede er i karosseriet. Hvis det er nødvendig, borrer man ekstra hull for å føre inn sonden. Hullet tettes etterpå med propp.
Hvis det finnes snelle for sikkerhetssele i stolper eller ved innerskjermer bak, bør du dra selene helt ut og feste dem først. Ikke overdriv i dører og sidekanaler, da Fluid Film er aktiv og penetrerende år etter år, og kan krype oppover dørene og kanalene. Dette skader ikke lakken, men gjør at du må vaske bilen.
Liquid AR
Der vannspruten og slitasjen er størst, bør man smøre på Fluid Film Liquid AR. Den er tykkere og mer slitesterk, og må pensles på. Der man har forbehandlet med NAS, bør denne få sette seg litt før man får Liquid AR til å henge. Man kan gjerne først pensle på Liquid AR på alle utsatte steder; sidekanal-kanter, hjulhus, bærearmer, traverser, der det er gravrust og det som stikker ned og frem på undervogn. Etterpå sprøytes NAS oppå. Da får man ekstra tykk og slitesterk beskyttelse der det trengs mest.
Les mer om Liquid ARBonus
Når du behandler med Fluid Film, vil også bolter og fjærblad smøres, rustløses og konserveres. En stor fordel, ikke minst på tyngre kjøretøy. Husk lastavhengig ventil, krok, hengsler og låsesylindre. Fluid Film fryser ikke og brukes på lastebiler til låser, kontakter, bommer, alle bevegelige deler og problemområder. Wirer på kraner behandles med Liquid A da oljen ikke trekker til seg skitt, men fortrenger vann og suges inn til kjernen. Den våte overflaten er tørr dagen etter.
Fordel på elektrisk anlegg
Fluid Film er ikke konduktiv og fortrenger vann og brukes derfor på blant annet elektriske terminaler og kontakter, fordelerlokk og batteripoler. Du trenger derfor ikke å være redd for å sprøyte på ledningsnett, sonder og lignende. Tvert imot bør du sprøyte på kontakter og jordingspunkter for å unngå kontaktproblemer på grunn av salt, vannsprut og korrosjon.
Husk ABS-sensorer og nivågivere for xenonlys (både kuleledd og kontakt). En stor fordel med Fluid Film er at den også er bra for sensorer som ligger inni kanaler og stopler, i motsetning til tradisjonelle midler. Fluid Film gir bedre og lengre beskyttelse enn silikonspray, kontakt-, universal- og vaselinspray.
Airless og airmix
Vi importerer også airless og airmix sprøyteutstyr for 208 liter fat, med utvalgte dyser og sonder til antirustverksteder og andre firma.
Rengjøring, lagring og tynning
Sprøyteutstyr og sonder trenger ikke og bør ikke rengjøres etter bruk, da Fluid Film ikke størkner. Hvis det er NAS igjen i trykkbegerpistolen bør den helles tilbake i kannen for lagring. Fluid Film kan fjernes med steamer og/eller avfettingsmiddel. Tynning gjøres i første rekke ved omrøring eller risting av kannen. Fluid Film er tiksotropisk, det vil si at den blir tynnere ved omrøring på samme måte som kvikksand. Vil du ha enda tynnere olje kan den varmes opp for eksempel i en bøtte varmt vann. Man kan også tilsette Liquid A. Ikke bland med andre produkter. I lukket emballasje kan middelet lagres over ubegrenset tid.
Nye biler ruster
Mange nye biler har karosserier som er bra behandlet, men traverser, bensintanker, bærearmer, bremserør og tilhengerfester er deler som ofte er dårlig behandlet. Fremst på sidekanalene, ved jekkfestene, slites lakk og behandling på mange biler på grunn av steinsprut. Dette gjelder også hjulbue og nedre del av forskjerm. Dette dekkes ikke av rustgarantien, siden det er ytre slitasje.
Vi anbefaler derfor å montere skvettlapper, spesielt foran. Ofte kan disse kjøpes som originalt ekstrautstyr, og er da tilpasset og lett å montere. Våre antirustverksteder har også fettlist for montering på hjulbuekantene, og kan også montere Lokari plastinnerskjermer på aktuelle biler.
Bobil
Fluid Film egner seg meget godt til antirustbehandling av bobil. Fluid Film vil faktisk tørke ut fuktigheten i finéren hvis den ligger på i tynt lag. Hvis man sprøyter på for mye, kan det ytre laget svelle litt. Det er lurt å behandle bobilen i god tid før sesongen slik at lukten forsvinner før du skal på tur. Vi anbefaler minst to måneder for å være på den sikre siden, for eksempel før den settes bort for vinteren.
Behandlingsintervall
Vi anbefaler å behandle understellet med ca. halvannet års intervall. Hvor ofte, avhenger av flere faktorer. Bilen bør behandles oftere hvis det er mye rust eller om den brukes mye. Store hjul, eller at bilen er utsatt for større vannslitasje, kan også påvirke behandlingsintervallet. Noen biler er godt dekket med plastdeksler under, og da reduseres slitasjeutsatte områder. Det er lett å følge med på slitasjen og etterbehandle der det slites. Pensles AR-fett på slitasjesteder er det mer slitesterkt enn NAS olje. Bytter man hjul selv og flikker på slitasjesteder to ganger i året, kan det gå lengre tid mellom hver fulle behandling.